In English

Telia

När jag flyttade nyligen slutade min egenhostade mejlserver funka. Snabb felsökning visade att ingen trafik varken kunde skickas eller tas emot på port 25, den port som används för e-post. Sökte efter information om problemet på internet, hittade Flashback- och SweClockerstrådar som upplyste om att detta var Telias fel: De blockerar all trafik på port 25 och några andra portar i sitt nät. I min åsikt är detta en mycket allvarlig inskränkning av friheten på nätet och ett hugg mot demokrati och integritet. Kommunikation måste få ske utan att storebror ser på.

I samma forumtrådar blev jag också upplyst om att det inte är ovanligt att internetleverantörer blockerar port 25, men att det också finns några som har vett nog att lämna den öppen. Dock är jag genom hyresvärden låst till Telia, annars hade jag lämnat dem på stubben. E-post är ett av de få kvarvarande decentraliserade kommunikationsstandarderna på nätet med stor utbredning. Genom att blockera port 25 tvingas folk till att använda sig av tjänster som Gmail eller Outlook med alla integritetskränkningar det innebär (Google eller Microsoft får läsa alla dina mejl). Telia tillhandahåller en SMTP-relä som kan vidarebefordra mejl inifrån Telias nät, men då låter jag ju istället Telia läsa min e-post. Jag vill likna detta med att en stad förbjuder utgivning av alla tidningar förutom de som granskas och censureras av stadsledningen. Visst, man kan fortfarande kommunicera på andra portar (dock inte med vanlig e-post, utan man får byta till något annat medium), och med VPS och VPN kan man kringgå Telias brandvägg, men det är illa nog att avsevärt försvåra privat kommunikation.

Bredbandsleverantörer som blockerar port 25 brukar motivera denna inskränkning med att man på så vis förhindrar spamutskick. Detta har dels aldrig varit ett godtagbar godtagbart argument då man inte bör kollektivbestraffa hela samhällen för enskilda individers missbruk av systemet. Men särskilt idag, då vi har SPF som kan verifiera att ett mejl kommer från en auktoriserad domän är det oacceptabelt att fortsätta blockera port 25. Jag hoppas därför att Telia och andra internetleverantörer kontinuerligt utvärderar sina brandväggspolicys och väl motiverar varför man väljer att blockera vissa portar. Telia motiverar inte alls sin policy. Inte dokumenterar de den heller. Endast en enda liten textrad på hela telia.se innehåller nedanstående:

Följande portar är blockerade i Telias nät: 135-139, 445, 25, 53.

När jag ringer Telias kundtjänst vet de dock ingenting om blockering av portar och hittar ingenting i sin interna dokumentation, trots ihärdigt sökande. Den enda dokumentationen om Telias SMTP-relä jag hittar kommer också från diverse internetforum.

Jag hoppas att Telia och andra bredbandsleverantörer kan häva denna brandvägg som idag inte kan stödjas av annat än oärliga skäl. Att det går att kommunicera på andra portar är inte tillräckligt: Man ska inte få lägga ner alla tidningar med motivationen att det finns folk som skickar ut oönskade reklamblad och säga att detta inte förhindrar samhällsviktig informationsspridning då det fortfarande är tillåtet att knacka dörr. SPF förebygger spam bättre än en ip-blacklist. Inte kan man säga att ett hushåll har bredband om det inte kan skicka och ta emot e-post, en grundläggande funktion för ett fritt internet? Alla som kan bör välja bort Telia och andra bredbandsleverantörer som blockerar viktiga portar, för demokratins och det fria internets skull.